Amazons intåg i Sverige


Amerikanska företag har stort fokus på kundupplevelsen. Ett bra exempel på det är från min tid i USA när jag lämnade tillbaka min cykel på Walmart. Jag hade använt den under vårterminen men skulle flytta längre bort från campus till hösten och hade därmed inget behov av cykeln. När jag kommer fram till återlämningsdisken så frågar expediten varför jag önskar lämna tillbaka cykeln varpå jag svarade att det var punktering på bakre däcket. Förklaringen mottogs direkt och expediten lyfte över cykeln över disken och bad om kvittot. När jag visade kvittot så sade expediten ursäktande att det tyvärr gått mer än 90 dagar och att det därför inte var möjligt att få tillbaka kontanter men att jag självklart skulle få full store credit och därmed möjlighet att handla för hela summan hos Walmart. Expediten ursäktade dessutom ”besväret” vid ett flertal tillfällen och hoppades på min förståelse. Världsklass. 

Amazon är vår tids kapitalistiska drake som slukar det mesta i sin väg. Deras intåg i Sverige med sitt enorma utbud gör svenska konsumenter till vinnare. Det kommer resultera i lägre priser och bättre service i e-handeln. Exakt hur tuff konkurrensen kommer bli för de svenska e-handlarna återstår att se men det stora hotet är AWS, Amazon Web Services, som i grunden var ett datacenter för mer stabil it-drift. AWS är idag den globala dominanten inom molntjänster och när man exempelvis tittar på Netflix så är det AWS som levererar innehållet. AWS driver sedan flera år datacenter i Sverige. Amazons omsättning var ca 2 500 miljarder kronor förra året. Deras strategi går ut på att pressa priser och konkurrenter för att ta marknadsandelar. Det är vinsterna från AWS som har skapat monstret och gett Amazon större muskler och mindre behov av samma marginal som andra e-handlare. AWS står för ca 10 procent av Amazons totala intäkter men närmare 60 procent av vinsten. Det är en enorm kassako och gör Amazon till en dopad aktör inom e-handel. Under årets första sex månader gick exempelvis Amazons internationella handelsverksamhet med förlust. Amazon etablerade sig i Tyskland 1998 och har idag ca 40 procents marknadsandel av den tyska näthandeln. De har goda möjligheter att även dominera den svenska marknaden då de kan pressa priserna och gå med förlust tills de flesta konkurrenter går i konkurs.

Amazon pressar marginaler men skapar även möjligheter för svenska företag

Det är inte gratis att sälja sina produkter via Amazon och tredjepartsförsäljaren tvingas enligt analytiker ge bort 28-40 procent av sin marginal till Amazon. Som tredjepartssäljare har man dock hyfsad kontroll över priserna och möjlighet att påverka hur varumärket upplevs på Amazons plattform. Om man däremot är återförsäljare riskerar man att tappa kontrollen över prissättningen då Amazon kan bestämma priset på produkterna och betalningsvillkoren ofta försämras. De marknadsföringsmässiga fördelarna är goda och Amazons plattform skapar fantastiska möjligheter för svenska företag som vill expandera och nå ut med sina produkter inom Europa och resten av världen. Amazon Prime är en tjänst som bl.a. erbjuder e-postmarknadsföring och innehåller kunderbjudanden som ökar försäljningen vilket troligtvis kommer locka många svenska företag.

Påverkar digital marknadsföring och sökmotoroptimering

Sverige är ett mycket e-handelsmoget land, både vad gäller konsumenter och företag, vilket kan betyda att Amazon tar marknadsandelar relativt snabbt. Många företag kommer att flytta stor del av sin försäljning till Amazons plattform vilket ritar om kartan kring marknadsföring och SEO, sökmotoroptimering. Amazons enorma sortiment gör det mycket intressant för SEO då ingångar till sajten är nästintill oändliga och skapar exceptionell möjlighet till merförsäljning. Amazon är enligt flera analytiker världens största köpare av Google Ads och relevant för de flesta varumärkes- och produktsökningarna. Det torde påverka sökresultaten där Amazon brukar hamna i topp och kan leda till att SEO bli dyrare och ger sämre avkastning än tidigare.  

Nyckeln till Amazons framgång är logistik och deras fokus på kundupplevelsen i kombination med det enorma produktsortimentet. Det blir spännande att följa hur svenska konsumenter välkomnar Amazon.

Vänliga hälsningar,

Jonas Höglund
Founding Partner, Kapitalinvest

Kapitalinvest